ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Μετά από τρεις μετακομίσεις και τρεις αντίστοιχους εγκαινιασμούς, το ΜΚΘ βγαίνει επιτέλους στο φως. Μια μπομπίνα που ξετυλίγεται, μια αμόρσα που μετράει από το 8 έως το 1, η διαδρομή του ελληνικού σινεμά σε σύστοιχες περιόδους, όσο να αρχίσει η τελική προβολή του τρισδιάστατου φιλμ (του πρώτου σε μουσείο της χώρας), ο τρόπος που κατασκευάζεται μια ταινία, όσο να «βγει στο φως».

Το Μουσείο Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης πειραματίζεται πάνω στους τρόπους με τους οποίους θα οδηγήσει τους επισκέπτες στη μαγεία του ελληνικού σινεμά, ξεκινώντας από τις πρώτες αμήχανες προσπάθειες των αρχών του 20ου αιώνα και φτάνοντας μέχρι τις ταινίες που παίζονται σήμερα στις αίθουσες. Καλεί τον επισκέπτη να περιηγηθεί όχι μια συλλογή αντικειμένων που σχετίζονται με το σινεμά, αλλά μια «συλλογή στιγμών θέασης».

Ιστορικό

Το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (ΜΚΘ) είναι το μόνο μουσείο κινηματογράφου στην Ελλάδα. Ιδρύθηκε το 1997, όταν η Θεσσαλονίκη ήταν η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Το ΔΣ του Οργανισμού Πολιτιστικής­ Πρωτεύουσας της Ευρώπης-Θεσσαλονίκη 1997 στην συνεδρίαση της 17.1.95 αποφάσισε να συστήσει ιδιαίτερο φορέα για τον κινηματογράφο στην Θεσσαλονίκη με τίτλο «Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης». Η πρωτοβουλία αυτή, του τότε Υπουργού πολιτισμού Ευάγγελου Βενιζέλου, συνέπεσε με τον παγκόσμιο εορτασμό των 100 χρόνων κινηματογράφου. Το Μουσείο ιδρύθηκε ως αυτοτελές τμήμα του «Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης» (ΦΚΘ) με τη διάταξη της παρ. 2 του αρθρ.4 του Ν. 2557/1997 (ΦΕΚ Α΄ 271), αλλά από το 2003 έχει αποδεσμευτεί οικονομικά από το φεστιβάλ. Λειτουργεί πλέον ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ) και εποπτεύεται από το ΥΠΠΟ, απ’ όπου προέρχεται και εξ’ ολοκλήρου η χρηματοδότησή του.

Το Μουσείο εποπτεύεται από επταμελή Διοικούσα Επιτροπή, η οποία διορίζεται με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού με τετραετή θητεία και διευθύνεται από τον Διευθυντή. Πρώτος Διευθυντής και έως το 2002 ήταν ο Α. Δερμετζόγλου και Πρόεδρος ο Α. Παπαγιανόπουλος. Στη συνέχεια Διευθυντής χρημάτισε ο Γ. Κατσάγγελος και Πρόεδρος ο Τ. Ψαρράς, ενώ από τις 1 - 6 - 2005 και ως σήμερα Διευθυντής είναι ο Β. Κεχαγιάς και Πρόεδρος ο Γ. Μυλωνάς.

Σύμφωνα με τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας, «Σκοπός του μουσείου είναι η συγκέντρωση, διάσωση και μουσειολογική προβολή των στοιχείων της κινηματογραφικής ζωής της χώρας. Στο πλαίσιο του σκοπού αυτού το μουσείο μεριμνά για τη μελέτη και τεκμηρίωση υλικού σχετικού με την κινηματογραφική τέχνη καθώς και για την οργάνωση ερευνητικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε συνεργασία με άλλους συναφείς φορείς». Το ΜΚΘ στεγάστηκε αρχικά σε χώρο εμβαδού 800 τετρ.μ. σε βιομηχανικό κτίριο της οδού Ανδρέου Γεωργίου αριθ.44 στη δυτική Θεσσαλονίκη, έως ότου οργανωθεί διοικητικά και λειτουργικά και αποκτήσει την απαραίτητη μουσειακή υποδομή. Στις 30 Σεπτεμβρίου 2001 πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια του ΜΚΘ στην μόνιμη πια στέγη του στην Αποθήκη Α’ του Λιμένα Θεσσαλονίκης.

Το ΜΚΘ εμφανίστηκε δημόσια με ένα τριήμερο κινηματογραφικό αφιέρωμα στον κινηματογράφο «ΟΛΥΜΠΙΟΝ» της Θεσσαλονίκης για τα «100 χρόνια σινεμά» στις 27-29 Δεκεμβρίου 1995, κατά το οποίο προβλήθηκαν 15 γνωστές κινηματογραφικές ταινίες σε συνεχή προβολή.

Συλλογές

Το ΜΚΘ διαθέτει πληθώρα συλλογών:

Συλλογή «HELLAFFI»

Η γνωστή συλλογή κινηματογραφικών γιγαντοαφισών «HELLAFFI» ανήκει στον Οργανισμό Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού Α.Ε. «Πολιτιστική Ολυμπιάδα 2001-2004» και παραχωρήθηκε για 5ετή χρήση στο ΜΚΘ. Η συλλογή «HELLAFI» θεωρείται μοναδική στον κόσμο αφού περιλαμβάνει, εκτός από γιγαντοαφίσες ζωγραφισμένες στο χέρι, προσχέδια με μολύβι, λιθογραφίες, έργα με ακουαρέλα, με σινική μελάνι και με κραγιόνι.

Συλλογή Κωνσταντίνου Αρβανιτίδη.

Η συλλογή περιλαμβάνει χειροποίητες γιγαντοαφίσες διαφόρων διαστάσεων,  που τοποθετήθηκαν στις προσόψεις κινηματογράφων της Θεσσαλονίκης, ώστε να προβληθούν οι εμφανιζόμενες ταινίες ελληνικής και ξένης παραγωγής. Επίσης, υπάρχουν πρακτικά και διάφορα έγγραφα της Ένωσης Ζωγράφων- Επιγραφοποιών- Διακοσμητών- Διαφημιστών Θεσσαλονίκης «Ο Απελλής».

Συλλογή Νικολάου και Αικατερίνης Μπιλιλή.

Η συλλογή Μπιλιλή περιλαμβάνει ταινίες (55 περίπου) κυρίως ελληνικές από το 1962 έως 1972, αλλά και ξένες παραγωγές χωρών όπως ΗΠΑ (΄40), Αγγλία (΄50), Γερμανία (΄60), Ινδία (΄70) κ.ά. Εξαιρετικής σημασίας είναι τα επίκαιρα και τα χρονικά της συλλογής Μπιλιλή, που χρονολογούνται μεταξύ 1964-1982. Στην συγκεκριμένη συλλογή περιλαμβάνονται και γαλλικά ντοκιμαντέρ, βουβές ταινίες, γερμανικά επίκαιρα, αμερικάνικα κινούμενα σχέδια, ελληνικές συναυλίες, διαφημίσεις και τρέιλερ από ΗΠΑ, Ρωσία, Ιταλία, Αγγλία, Κίνα, Γαλλία και Τουρκία.

Άλλη κατηγορία της συλλογής Μπιλιλή είναι διάφορες κινηματογραφικές συσκευές και εξαρτήματα, όπως μηχανές λήψης και προβολής, μπομπίνες, μαγικός φανός του 1890, εμφανιστήρια, φακοί, τιτλέζες, κολλέζες, αρνητικά φωτογραφιών, λυχνίες κ.ά.

Συλλογή Βασίλειου Παπαδόπουλου.

Η συλλογή Παπαδόπουλου περιλαμβάνει ταινίες, επίκαιρα, κινούμενα σχέδια, στιγμιότυπα ταινιών, τρέιλερ και ντοκιμαντέρ από διάφορες χώρες της Αμερικής και της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας. Η συγκεκριμένη συλλογή διαθέτει, επίσης, μηχανές προβολής, βιβλία και έντυπα για τον κινηματογράφο.

Άλλες συλλογές.

Υπάρχουν συλλογές όπως αυτή του υπουργείου Μακεδονίας - Θράκης, η οποία αποτελείται από 90 περίπου εκπαιδευτικές ταινίες της δεκαετίας του ’70- κυρίως ελληνικής παραγωγής αλλά και αμερικάνικης και διάφορα τρέιλερ από σύγχρονες ταινίες (’90 και μετά) κυρίως αγγλικής παραγωγής.
Επικοινωνια
Επικοινωνήστε μαζί μας μέσω της φόρμας επικοινωνίας.
SHARE THIS
SEARCH

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Παρακαλώ συμπληρώστε το email σας και πατήστε εγγραφή για να σας ενημερώνουμε με νέα και προσφορές.


 

Copyright © 2009 Magic-travel.org. All rights reserved
Developed by Nelios.com | Designed by Mact SA